پارسیس انرژی سبز

پارسیس انرژی سبز

انرژی ما از خورشید است
پارسیس انرژی سبز

پارسیس انرژی سبز

انرژی ما از خورشید است

هواپیمای خورشیدی سولار استراتوس SOLAR STRATOS ؛ فتح کننده استراتوسفر

اولین هواپیمای دونفره شخصی که توان پرواز تا ارتفاع 25.000 متری زمین ، در عمق لایه استراتوسفر زمین را داراست




SOLAR STRATOS  تنها هواپیمای خورشیدی که قادر به پرواز در لایه های بالایی استراتوسفر ، در دمای 70- درجه سانتیگراد می باشد ؛ بدون نیاز به قطره ای سوخت ، شما را در یک پرواز 5ساعته به لبه خارجی فضای جو کره زمین خواهد برد.
2ساعت در مسیر اوج گرفتن تا ارتفاع 25.000 متری ، 15دقیقه گردش در فضای بالایی جو ، و 3 ساعت صرف بازگشت به زمین .



این پرنده فوق العاده که توسط یک شرکت سوئیسی با همین نام ، با کمک چند شرکت خارجی دیگر ، طراحی و ساخته شده ،  و مراحل آزمایشی و آمادگی خلبان ها و تجهیزات را سپری می کند ، تماما انرژی مصرفی موتور الکتریکی 32 کیلووات خود را ، از 22 متر مربع سلول خورشیدی نصب شده بر روی بالها و دم هواپیما ، تامین میکند

سلول های خورشیدی کار شده در این هواپیمای دوستدار محیط زیست ، دارای بازدهی فوق العاده 22 تا 24 % هستند  ، تا باطری قدرتمند 20کیلوواتی Lithium-ion  این وسیله نقلیه را ، در سریع ترین حالت ممکنه شارژ کنند.




سولار استراتوس دارای بال هایی به بلندی 24.9 متر و بدنه ای به طول 8.5 متر است  ، و تنها 450 کیلوگرم وزن دارد و قادر به حمل دو نفر به لبه فضای بیرونی کره زمین است. 




اولین پرواز این هواپیمای خورشیدی در اوایل سال 2020 به لایه های بالایی استراتوسفر انجام خواهد شد.

هزینه پرواز با سولار استراتوس 55تا60 هزار یورو بوده ، که سفر به فضا و تماشای کره زمین از ارتفاع بالایی جو را برای هزاران انسان ممکن خواهد ساخت .




< Parsys Grenn Energy >

ترکیب نیروگاه های تجدیدپذیر فعال در ایران



میزان تولید برق نیروگاه های تجدیدپذیر - به تفکیک تکنولوژی :

 نیروگاه بادی : 277.6 مگاوات
 نیروگاه خورشیدی : 253.1 مگاوات
 نیروگاه برق آبی کوچک : 95.4 مگاوات
نیروگاه حرارتی (بازیافت) : 13.6 مگاوات
 نیروگاه زیست توده : 10.5 مگاوات

 مجموع ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر فعال : 650 مگاوات = 1% از برق تولیدی کل کشور

< Parsys Green Energy >

قیمت برق ایران ، ارزان تر از 200 کشور دنیا

با توجه به اختصاص یارانه به انرژی مصرفی شهروندان ایرانی ، قیمت تمام شده هر کیلو وات ساعت ، برای مشترکین مسکونی چیزی در حدود 70تومان است.
( این عدد  برای مشترکین تجاری و نیز در صورت افزایش در مصرف بالاتر است )


* قیمت برق  در کشورهای همسایه ایران :  (هرکیلو وات ساعت / ارز محاسبه شده دولتی)

_ ارمنستان : 10 سنت - 500 تومان

_ افغانستان : 4 افغانی - 300 تومان

_ امارات : 0/27 درهم - 400 تومان

_ ترکیه : 7سنت یورو - 400 تومان




با توجه به افزایش هزینه های تولید برق  ، عدم رشد قابل قبول احداث نیروگاه های تجدیدپذیر، و حذف تدریجی یارانه انرژی ، قیمت برق در ایران افزایش خواهد داشت .

در حال حاضر وزارت نیرو ، برق تولیدی نیروگاههای خورشیدی مقیاس کوچک (5تا100کیلووات) ، به قیمت 800 تومان در ازای هر کیلووات ساعت ، به صورت قرارداد خرید  تضمینی 20ساله خریداری میکند. و این عدد هر2سال یکبار به نسبت تورم افزایش پیدا میکند.

در نتیجه ، با نگاه به آینده انرژی ایران ، افزایش قیمت برق  ، فروش 20ساله تضمینی برق به دولت و بازگشت سرمایه 4تا5 ساله، احداث نیروگاه های خورشیدی خانگی،صنعتی و تجاری در مقیاس های کوچک ، یکی از بهترین گزینه های سرمایه گذاری در ایران است.



در این میان در طول سال های گذشته ، برق تولیدی ایران،  به کشورهای همسایه نیز صادر میشود ؛

_ جمهوری آذربایجان : 49 میلیون کیلو وات ساعت

_ ارمنستان : 105 میلیون کیلو وات ساعت

_ ترکیه : 297 میلیون کیلو وات ساعت

_ پاکستان : 482 میلیون کیلو وات ساعت

_ افغانستان : 731 میلیون کیلو وات ساعت

_عراق : 5024 میلیون کیلو وات ساعت (از تابستان 97 کاهش یافت)


 این فرصت هم  برای سرمایه گذاران نیز فراهم شده تا با احداث نیروگاه خورشیدی و بادی ، به یک صادر کننده برق در بخش خصوصی تبدیل شوند.


< Parsys Green Energy > 

تبدیل نیروگاه هسته ای متروک چرنوبیل به نیروگاه خورشیدی

نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل اوکراین که در سال ۱۹۸۶ تعطیل شده بود، به تازگی در قالب یک مجموعه تولید انرژی خورشیدی مجددا آغاز به کار کرد




 پس از گذشت بیش از سی سال از انفجار نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل که بدترین فاجعه هسته‌ای تاریخ را به وجود آورد، یک نیروگاه انرژی خورشیدی بر روی باقیمانده‌های سایت هسته‌ای مذکور  به طور رسمی آغاز به کار کرده است.
قرار است برق تولید شده از طریق این نیروگاه خورشیدی از اول جولای وارد شبکه توزیع برق کشور اوکراین شود. با توجه به آلودگی بالای رادیواکتیو منطقه یادشده که آن را به محلی نامناسب برای زندگی یا کشاورزی مبدل کرده، احداث یک نیروگاه خورشیدی از معدود گزینه‌های باقی مانده برای استفاده از آن بوده است.

طرح یادشده موسوم به چرنوبیل خورشیدی توسط یک شرکت اوکراینی به نام Rodina و شرکت آلمانی AG به طور مشترک اجرا شده است. 

به همین منظور بیش از ۳۷۰۰ پنل خورشیدی در فضایی به وسعت ۱۶ هزارمترمربع نصب شده اند و نکته جالب اینکه صفحات یادشده تنها ۱۰۰ متر با راکتور ۴ نیروگاه هسته‌ای چرنویل که محل اصلی وقوع فاجعه مذکور بود، فاصله دارند.





ظرفیت تولید برق این نیروگاه  یک مگاوات در ساعت است که البته در مقایسه با ظرفیت ۴۰۰۰ مگاواتی نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل رقم قابل ملاحظه‌ای محسوب نمی‌شود. اما قرار است این رقم در آینده به ۱۰۰ مگاوات افزایش یابد.


< Parsys Green Energy >

هند خورشیدی ؛ تصمیمات و اقدامات تاثیرگذار در زمینه انرژی های تجدید پذیر


سیاست‌های هند در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر ، نشان از تلاش این کشور برای جبران کمبود منابع سوخت باعث ایجاد وضعیتی شده است که در عرصه جهانی آبرو خریده و درآمد سرشاری نصیبش کرده است.

دولت هند در راستای کاهش وابستگی این کشور به سوخت‌های فسیلی مانند ذغال سنگ و نفت در حال ایجاد بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان است.



دهلی نو در حال حاضر بر روی ساخت یک پارک خورشیدی وسیع به نام پاواگادا در جنوب این کشور کار می‌کند که انتظار می‌رود پس از بهره برداری با تولید دو هزار مگاوات، بزرگترین ایستگاه نیروی برق خورشیدی جهان باشد.

 

برای ساخت این پارک میلیون‌ها قطعه پانل خورشیدی کنار هم قرار گرفته اند تا برق مورد نیاز حداقل ۷۰۰ هزار خانوار روستایی را تامین کنند.

 

ساخت این نیروگاه‌های خورشیدی تنها بخشی از برنامه‌های هند برای مطرح کردن خود به عنوان یک قطب اصلی مبارزه با آلودگی‌های کره زمین در غیاب آمریکا است. واشنگتن با نادیده گرفتن توصیه‌های کارشناسان سال گذشته با دستور مستقیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور تصمیم گرفت از معاهده بین المللی آب و هوا خارج شود.

 

به دلیل هزینه پایین تولید و نصب پانل‌ها و همچنین یارانه‌های دولت برای ارتقا انرژی‌های تجدید پذیر نارندرا مودی نخست وزیر هند روز چهارشنبه در اولین نشست ائتلاف بین المللی خورشیدی در دهلی نو بر تلاش‌های فزاینده کشورش برای کسب جایگاه برتر بین المللی و کسب درآمد سرشار از آن تاکید کرد.



وی اعلام کرد که کشورش به دنبال استفاده از ظرفیت عظیم انرژی خورشیدی و بادی به عنوان جایگزین مناسب برای ذغال سنگ آلوده کننده جهت تامین نیاز خود به انرژی برق است.

 

 وی این سخنان را تنها چند روز پس از دریافت جایزه ویژه محیط زیست سازمان ملل متحد ایراد کرد. هند در سال‌های اخیر با هدف تبدیل شدن به یک قدرت جهانی و با تکیه بر آموزه‌های اجتماعی تاریخی ملت خود که طبیعت را ارج می‌نهند گام‌های بزرگی در جهت حفظ محیط زیست به نفع جامعه بشری و منافع اقتصادی مردم خود برداشته است.

 

مودی در صحبت‌های اعلام کرد که کشورش تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۴۰ درصد از انرژی خود را با از استفاده سوخت غیر فسیلی بدست خواهد آورد.

 

 نخست وزیر هند گفت که ائتلاف بین المللی خورشیدی اکنون بسیار اهمیت یافته و دارای ۱۲۰ کشور عضو است.

او  معقتد است این سازمان در آینده نزدیک مانند سازمان اوپک عمل کرده و نیاز جهان به انرژی را برطرف خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد انرژی خورشیدی نقشی مشابه چاه‌های نفت در تامین نیاز جهان به انرژی خواهد داشت.

 

 وی در ادامه گفت: انسان‌ها در ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال گذشته وابسته به استفاده از انرژی زیر سطح زمین بودند. اما برای یک آینده امن، منابع انرژی بالاتر از سطح زمین مانند انرژی خورشیدی و بادی باید مورد استفاده قرار گیرند. استفاده از انرژی تجدید پذیر باید مورد تمرکز قرار گیرد.

 

 نارندرا مودی در ارتباط با ظرفیت انرژی خورشیدی هند گفت: به زودی ۵۰ گیگا وات انرژی تجدید پذیر به ظرفیت برق هند اضافه خواهد شد و ۲۰ درصد از نیاز کل هند به انرژی از طریق منابع تجدید پذیر تامین خواهد شد. اکنون زمان مناسب برای سرمایه گذاری در انرژی خورشیدی است.

 

هند که از جمله کشور‌های امضا کننده توافق اقلیمی پاریس است متعهد شده تا سال ۲۰۳۰، ۴۰ درصد از ظرفیت انرژی خود را از طریق منابع غیر فسیلی تامین و همچنین با درخت کاری کافی ۲.۵ تا ۳ گیگاتون دی اکسید کربن را از جو خارج کند.

 

برنامه‌های دولت برای توسعه برنامه 'انرژی پاک' باعث شده است هم هند به صف اول مبارزان حفظ محیط زیست راه یابد و هم به دلیل سرمایه گذاری آسان در این صنعت کم خرج به گسترش شبکه برق در این کشور پهناور که باعث رونق کشاورزی و صنایع کوچک در نقاط دوردست می‌شود صرفه جویی خوبی به عمل آید.

 

آنچه نخست وزیر هند در دستور کار دارد افزایش ظرفیت این کشور در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر است. بیشترین میزان این افزایش از طریق گسترش استفاده از انرژی خورشیدی خواهد بود.

 

ذغال سنگ در حال حاضر حدود ۶۰ درصد از منابع برق هند را تامین می‌کند، اما دولت در حال برنامه ریزی است که با افزایش استفاده از انرژی خورشیدی اتکا به این منبع انرژی فسیلی را به شکل عمده‌ای کاهش دهد.

 هند در زمینه مدیریت هزینه تولید برق از منابع تجدیدپذیر نیز موفق بوده است به طوریکه در حال حاضر هزینه تولید برق از منابع خورشیدی و باد نه تنها از منابع فسیلی و هسته‌ای بیشتر نیست بلکه در بدترین حالت با آن برابری می‌کند .



           نمودار میزان افزایش منابع تولید برق کشور هند - به تفکیک حرارتی (ذغال سنگ،گاز،هسته ای،دیزل) /  تجدیدپذیر (خورشیدی،باد،برق آبی) 2012-2018

< Parsys Green Energy >