پارسیس انرژی سبز

پارسیس انرژی سبز

انرژی ما از خورشید است
پارسیس انرژی سبز

پارسیس انرژی سبز

انرژی ما از خورشید است

افزایش بارش باران با احداث مزارع بادی و خورشیدی در صحرا


دانشمندان می‌گویند مزارع بزرگ بادی و خورشیدی در منطقه صحرا، باعث افزایش حرارت، بارش باران و رویش گیاهان خواهد شد.


 تاثیر مثبت مزارع بادی و خورشیدی بر حرارت، رطوبت و دیگر فاکتورهای آب و هوایی منطقه‌ای که در آن احداث می‌شوند پیش از این هم شناخته شده بود.
در یک مطالعه جدید که بر اساس مدل‌سازی اقلیمی انجام شده است دانشمندان به این نتیجه رسیدند که نصب و راه‌اندازی مزارع بزرگ بادی و خورشیدی در بیابان و صحرای مراکش و در همسایگی آن یعنی کشور ساحل، باعث خواهد شد تا دمای منطقه افزایش و به طبع آن بارندگی و رشد و نمو گیاهان هم بیشتر شود.  علاوه بر تمام این مسائل، این تحقیق می‌گوید که این آثار برای این منطقه مزایای بسیاری خواهد داشت. 

این مطالعه که در مجله «ساینس» منتشر شده است اولین نوع از چنین مدل سازی‌ها در زمینه تغییرات اقلیم است که بر اساس نصب و راه اندازی مزارع بادی و خورشیدی بوده و نشان می‌دهد رشد و نمو گیاهان چطور از حرارت و بارش تاثیر می‌گیرد.
مطالعات قبلی تاثیر اقلیمی مزارع بادی و خورشیدی را در مقیاس قاره‌ای نشان داده بودند. اما در این مطالعات تاثیر گیاهان بررسی نشده بود. مطالعه جدید نشان داد که مدل سازی گیاهان و رشد و نمو آن ها هم در این مساله تاثیر گذار است. 
این تحقیقات در دانشگاه مریلند انجام شده و به دلایل گوناگون بیابان صحرا برای مطالعه انتخاب شده است. 
یکی از دانشمندان این تحقیق می‌گوید «ما صحرا را انتخاب کردیم چون بزرگ‌ترین بیابان دنیاست، تقریبا خالی از سکنه است، به شدت در مقابل تغییرات زمین حساس است و چون در آفریقاست به اروپا و خاورمیانه نزدیک است، هر دو منطقه به شدت به انرژی نیاز دارند». 
مزارع بادی و خورشیدی شبیه سازی شده در این منطقه، ناحیه‌ای به وسعت بیش از ۹ میلیون کیلومتر مربع را در برگرفته و به ترتیب و به طور متوسط ۳ تراوات و ۷۹ تراوات برق تولید می‌کنند.   




این مدل نشان داد که مزرعه بادی  مورد نظر باعث گرم شدن سطح زمین و درنتیجه افزایش تغییرات بین دمای ماگزیمم و مینیمم شد. 
از آنجاکه توربین های بادی باعث اختلاط عمودی می‌شوند هوای گرم از بالا به پایین می‌رسد و در نتیجه بارش هم به اندازه ۰.۲۵ میلیمتر در روز به طور متوسط افزایش می‌یابد. این میزان بارش دو برابر میزان بارش به طور طبیعی است. 
در کشور ساحل هم مزارع بادی باعث افزایش ۱.۱۲ میلیمتری بارش شدند و افزون بر آن، بارش باران باعث افزایش رشد و نمو گیاهان می‌شود. 
درحالی که دانشمندان می‌گویند مزارع خورشیدی هم چنین تغییراتی را باعث می‌شوند، افزایش بارش به اضافه وجود انرژی پاک خورشیدی و بادی می‌تواند باعث توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه بیابان صحرا و کشور ساحل و نیز خاورمیانه شود. 

< Parsys Green Energy >


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد